fredag den 19. august 2011

just another day..

Så er der under 150 dage til vi kommer hjem. HURRAH! Og Angelina har langt om længe tabt sin anden fortand. :D

Dagene går hurtigt, men alligevel ikke hurtigt nok. Og alligevel vil jeg ikke have de skal gå for hurtigt da jeg stadig har en masse jeg vil se, opleve og ikke mindst lære.

Og I kan tro jeg lærer meget, om alt. Jeg er helt forundret over hvordan infantil-skolen (det vi i DK kalder vuggestue/børnehave) fungerer (jeg har dog fået fortalt at nogle steder fungerer det som i DK).

Alle børnene er delt op efter alder, dvs. 0 år, 1 år, 2 år, 3 år, 4 år, 5 år. Efter 5. år begynder de i "rigtig" skole. På denne skole omtales alle børnene som "vennerne", feks. istedet for at sige: "Dem der sad med bilerne skal huske at rydde op", siger vi "Vennerne der sad med bilerne skal huske at rydde op." Derudover er alle vennerne også forskere, som undersøger ting nærmere hvis der er noget de er i tvivl om/ikke ved.

Jeg vil prøve at beskrive en dag med årgang 4. (børn der alle er 4 år.):

Lokalet er ca. 6x6 meter og har 2 store vinduer. Der er to hylder og et skab med lærerigt legetøj, alt OVER børnehøjde. I et hjørne har vi nogle kasser med det "rullende bibliotek", biler og nogle byggeklodser, som børnene ikke må tage med mindre læreren har taget det frem. Der er tre børneborde, med 6 stole ved hvert bord.

Mandag:
Dagen starter med en halvanden times sighseeingtur til Montevideo. Jeg forsøger som regel at få en formiddagslur hvis lilleprutten tillader der. ;)

Klokken 1250 ringer jeg på ved skolen, og så starter festen. Og som alle andre fester er det værst at være den sidste der kommer, for så er man den der skal hele turen rundt og hilse på alle, og her i huset/landet er det med smækkys på kinden til samtlige kollegaer, børn (primært fra egen årgang) og udvalgte forældre.
Kl.13 sidder alle 18 venner i en rundkreds på gulvet, med formiddagslæreren og venter på deres "teachers" kommer ind. Mandag har vi engelsk med Steffi til kl.14, så velkomst og velkomstsang er selvfølgelig på engelsk. Vi synger nogle sange på engelsk, snakker på engelsk og spiller nogle spil hvor det hele foregår på engelsk. Det kan f.eks. være memory, 3 letter words mfl.
Kl.14 deles vennerne op i de tre borde. På bordene kan de feks. få modellervoks, biler og bøger. Hver 20. min. roterer holdene, så alle kommer alle 3 borde igennem. Hér får lærerne "tid til andet arbejde" hvis de ikke er igang med et projekt. Tid til andet arbejde kan f.eks. være sprogscreening, dokumentation og så SKAL der skrives i kontaktbogen HVER dag.
Kl.15. årgang 4 har arbejdet meget med kemi i køkkenet, mad, smag, form og konsistens. Idag har vennerne har lidt frugt med, det går vi alle i køkkenet med, vennerne får lov til at undersøge: skære, mærke, dufte smage. Er den blød/hård? havde den skræl? Var skrællen hård? Kan man spise skrællen?
Vi har på forhånd fundet og snakket om en smoothieopskrift (noget i stil med): 6 bananer, halvt så mange æbler, dobbelt så mange jordbær. -her får vennerne kendskab til begreber som halvt- og dobbelt så mange istedet for at der står et tal.
Kl.16. spiser vi eftermiddagsmad -noget køkkendamen har bagt samt vores hjemmelavet smoothie.
Kl.16.30-17 er der fri leg i gården. -hall'en hvis det er koldt/regner.
Kl.17 ringer det ud, og så starter kyssefesten igen, det kan nemt tage 10 min at komme ud af døren når man skal sige farvel til alle i huset. Men hyggeligt er det da. :D

Det var en dag på job. Håber I har holdt helt til slut selvom det blev lidt langt.

2 kommentarer:

  1. Wow - sådan er det ikke i de børnehaver i DK jeg har været i. Men lyder rigtigt godt!
    Lærer de normalt engelsk fra de er 4, eller er det en international skole af en art?

    Sødt de kaldes 'vennerne' :) Det kan du godt tage med til fremtidigt job i DK :o)

    SvarSlet
  2. Ja, det er helt vildt så anderledes det er. Det er en privatskole, som vægter engelsk højt. Jeg tror sågar de har engelsk i 3. årgang også.

    Jeg kan godt lide de kalder hinanden vennerne, og det vil jeg helt klart tage med til DK. :)

    SvarSlet